اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد نجات‌بخش زندگی ۴ بیمار شد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ورود سامانه بارشی به کشور از فردا (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) بهترین مواد غذایی برای داشتن عمر سالم و طولانی معلم، روشنی‌بخش راه امید نخستین تماشاگران دنیای مادری | مشکلات و کمبودها، خاطرات شیرین کاری را برای ماما‌ها کم‌رنگ نمی‌کند تاثیر آلودگی هوا بر افزایش ابتلا به آسم | بروز بیش‌تر این بیماری در کلانشهر‌ها ربایندگان «یسنا» به جرم خود اقرار کردند کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای در تعطیلات جاری جاساز ۲۰۹ بسته هروئین از معده ۳ تبعه افغانستانی در هنگ مرزی تایباد نجات کوهنوردان گمشده در ارتفاعات داورزن خراسان رضوی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مالیات؛ مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است آخرین اخبار از دستگیری عوامل اصلی ربودن «یسنا» (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار پلیس راه نسبت به احتمال ریزش سنگ در جاده کرج - چالوس (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اقدام عجیب طالبان: انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان! بند قانون جوانی جمعیت به‌دلیل کمبود ماما اجرا نمی‌شود آتش‌سوزی منزل مسکونی در خیابان صیاد شیرازی+تصویر (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) محور هراز یکطرفه شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اهدای اعضای بدن جوان مرگ مغزی، نجات‌بخش جان پنج بیمار شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ماجرای ارسال پیامک های کلاهبرداری با محتوای «پرونده اغتشاشات شما صادر شد»

  • کد خبر: ۱۳۷۲۲۶
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
ماجرای ارسال پیامک های کلاهبرداری با محتوای «پرونده اغتشاشات شما صادر شد»
ماجرای ارسال پیامکی با محتوای «پرونده اغتشاشات شما صادر شد» که منجر به سرقت از حساب شهروندان می‌شود.

محمدجواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ ماجرای اغتشاش‌ها، دستاویز جدید شیادان فضای مجازی شده است و از دو ماه گذشته، کلاهبرداری‌ها را به این سمت برده‌اند. تا دیروز پیامک‌هایی همچون «یارانه شما قطع شد»، «حکم شما در سامانه ثنا صادر شد» یا «سود سهام عدالت شما واریز شد» به خطوط تلفن‌همراه شهروندان ارسال می‌شد و موقعیت مالی آن‌ها را به خطر می‌انداخت. در روز‌های گذشته تعدادی از شهروندان در پایگاه‌های پلیس فتای خراسان‌رضوی حضور یافتند و از ترفند جدید شیادان با فرستادن پیامک «پرونده اغتشاشات شما صادر شد» پرده برداشتند. بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که این شگرد دلهره‌آور، افراد را چنان شوکه می‌کند که آن‌ها بدون توجه به سرشماره ارسالی و آدرس اعلام‌شده در پیامک، بلافاصله وارد لینک ارسالی می‌شوند و....

زمان اغتشاشات، در مشهد نبودم

این پرونده که هر روز بر تعداد شاکیانش افزوده می‌شود، با شکایت یک معلم در مشهد آغاز شد. این فرد با حضور در یکی از پایگاه‌های پلیس‌فتای خراسان‌رضوی از مسدود شدن خطش خبر داد و به کارشناسان پلیس فتا گفت: «در زمان شلوغی‌ها، من اصلا مشهد نبودم و همین که پیامک را دیدم، با خودم فکر کردم شاید پسرانم در اغتشاشات شرکت کرده‌اند و چیزی به من نگفته‌اند. یک لحظه نگرانی بر من مستولی شد و روی لینکی که در پیامک اعلام شده بود، کلیک کردم. اصلا توجه نکردم که سرشماره ارسالی از کجاست.

وارد سایتی شدم که شبیه سایت‌های اداره‌ها بود و از من خواسته شده بود برای دیدن ابلاغ الکترونیک، اطلاعاتم را وارد کنم. همین کار را هم کردم، ولی در مرحله آخر که گفته بود ۲ هزار تومان هزینه را پرداخت کنید، یک لحظه با خودم گفتم نکند کلاهبرداری باشد و مبلغ را واریز نکردم. اما بعد از چند روز متوجه شدم که تلفنم قطع شده است.

وقتی پیگیری کردم، مشخص شد به دستور قضایی خطم مسدود شده است. بعد از پیگیری‌ها، فهمیدم که وقتی اطلاعاتم را در همان سایت نامشخص وارد کرده‌ام، آن‌ها توانسته‌اند به پیامک‌هایم دسترسی پیدا کنند تا بعد از وارد کردن اطلاعات حساب، با دسترسی به رمز دوم پویا، حسابم را خالی کنند، اما، چون اطلاعات حسابم را نداشته‌اند، با سوءاستفاده از پیامک‌های من به دیگران، پیامک مشابهی داده و حساب تعدادی دیگر را خالی کرده‌اند. حالا من با تعدادی شاکی که اصلا آن‌ها را نمی‌شناسم، روبه‌رو هستم و باید رضایت آن‌ها را جلب کنم.»

افرادی که طعمه می‌شوند

بررسی‌های کارشناسان پلیس فتای خراسان‌رضوی نشان داد که متهمان در این شگرد، با ایجاد دلهره و نگرانی دربین شهروندان، آن‌ها را وادار به ورود به پایگاه‌های جعلی خودشان می‌کنند و در مرحله اول، اطلاعات کاربری افراد را دریافت می‌کنند و سپس به بهانه پرداخت تنها ۲ هزار تومان، آن‌ها را به درگاه پرداخت جعلی کشانده، اطلاعات حسابشان را نیز سرقت می‌کنند.
استفاده از جاسوس‌افزار‌ها در این پرونده‌ها، موجب شده است شیادان به پیامک‌های افراد نیز دسترسی پیدا کنند و بلافاصله پیش از هر اقدام مؤثری ازسوی شاکی، با دسترسی به رمز دوم پویا در پیامک‌ها و اطلاعات حساب شهروندان، شروع به تخلیه حساب‌ها می‌کنند.

دوراهی تخلیه و سوءاستفاده

در این مرحله، سارقان مجازی با شگرد کارت‌های اجاره‌ای یا سوءاستفاده از شهروندان به بهانه دورکاری و... پول‌های سرقتی را به این کارت‌ها واریز و با آن‌ها معمولا اقدام به خرید یا دیگر اقدامات مجرمانه می‌کنند، تاجایی‌که بررسی‌های تخصصی، پای قربانیان را به این پرونده‌ها باز می‌کند.
البته گاهی شیادان با هوشیاری شهروندان به اطلاعات حساب قربانیان دست نمی‌یابند، لذا با سوءاستفاده از دسترسی به پیامک‌ها، لینک‌های آلوده را به‌صورت گسترده برای دیگران ارسال می‌کنند که در هر دو مرحله، قربانیان باید پاسخگو باشند.

شهروندان هوشیار باشند

رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه کلاهبرداران در این پرونده‌ها، موجب کنجکاوی افراد می‌شوند و بعد به مقصودشان می‌رسند، بیان کرد: یکی از نکات مهم، توجه به آدرس‌هایی است که در لینک‌های ارسالی وجود دارد. گاهی افراد واژه ir را به‌جای اینکه در انتهای جمله در آدرس نوار بالای سایت بگذارند، در وسط جمله می‌گذارند و همچنین گاه مشاهده می‌شود که با تغییر یک حرف انگلیسی، لینکی شبیه اصلی ایجاد کرده‌اند.
سرهنگ جواد جهانشیری با بیان اینکه هوشیاری شهروندان می‌تواند سدی مقابل این افراد باشد، افزود: اگر پیامکی به افراد رسید که به آن مشکوک بودند، می‌توانند در تماس با پلیس فتا با شماره ۰۹۶۳۸۰ از صحت و سقم آن اطلاع پیدا کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->